RANCANGAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Tarikh : 29 Ogos 2012
Masa : 8.45 – 9.45 (60 minit)
Tahun : 3 Elite
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Melancong ke Sabah dan Sarawak
Tajuk : Kenangan manis di Sandakan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama :
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang
yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 :
i) Membaca lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul.
Fokus Sampingan ;
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan
Menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 2
i) Mengenal pasti isi dan menyusun isi penting berdasarkan bahan.
Objektif :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat ;
1. Membaca pantas secara luncuran petikan teks.
2. Menyatakan lima isi penting daripada teks yang dibaca.
Sistem Bahasa ;
Tatabahasa : Kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa kata : pemeliharaan, aksi, tropika, dan lain-lain.
Pengisian Kurikulum :
Ilmu - Kajian Tempatan
Nilai - Hormat menghormati,kasih sayang
Kemahiran Bernilai Tambah :
KB : Menjana idea
KP : Interpersonal
Konstruktivisme, BCB,KTM (ICT)
Bahan Bantu Mengajar :
Komputer, video klip, kad perkataan, bahan cetak, lembaran kerja
Pengetahuan Sedia Ada Murid:
Murid pernah mendapat maklumat tentang Sandakan.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |||||
Set Induksi
(5 minit)
|
Video klip “Tarian Sumazau”
|
1. Murid melihat video klip “Tarian Sumazau”.
2. Guru meminta murid meneka dari mana asal tarian tersebut.
3.Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran pada hari ini.
|
Komputer (video klip ” Tarian Ngajat.
KB :
Menghubungkaitkan
Teknik :
Sumbangsaran
| |||||
Langkah 1
(10 minit)
|
Petikan teks :
Kenangan Manis Di Sandakan.
|
1. Guru mengedarkan teks ”Kenangan Manis di Sandakan.
2. Murid diminta membaca secara senyap.
3. Murid kemudiannya diminta membaca teks itu secara beramai – ramai.
4.Empat orang murid dipilih untuk membaca teks secara individu.
5. Guru memberi bimbingan dan membetulkan kesilapan. jika ada
|
Bahan bantu:
Teks “Kenangan Manis di Sandakan”
KB : Membuat inferens.
BCB :
i) Membaca dengan intonasi yang betul.
ii) Mendengar dengan aktif.
Teknik :
Bacaan mekanis
| |||||
Langkah 2
(10 minit)
|
Perbincangan kumpulan :
Mengenalpasti maklumat penting.
|
1. Guru bersoal jawab dengan murid tentang maklumat yang diperoleh daripada teks.
2. Murid diminta menyusun isi penting berdasarkan petikan yang dibaca tadi..
3. Murid lain diminta untuk memberi pandangan tentang jawapan rakan mereka.
4. Guru mencatat jawapan murid di papan tulis.
|
KB : Menghubungkaitkan, menjana idea.
BCB : Memproses maklumat dan melaporkan maklumat.
KP : verbal linguistic, intrapersonal, interpersonal.
| |||||
Langkah 3
(10 minit)
|
Soal jawab berdasarkan senarai soalan yang disediakan.
1. Di manakah lokasi Pusat Pemeliharaan Orang Utan Sepilok?
2. Apakah makanan isitimewa yang terdapat di Sandakan?
3. Berapakah keluasan Pusat Pemeliharaan Orang Utan Sepilok ?
4.Bagaimanakah perasaan penulis apabila melihat aksi pelatih buaya itu ?
5. Mengapakah penulis dan keluarga singgah di sebuah restoran di Bandar Sandakan ?
|
1. Guru bersoal jawab dengan murid tentang maklumat yang diperoleh daripada teks.
2. Murid diminta menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan.
3. Murid lain diminta untuk memberi pandangan tentang jawapan rakan mereka.
4. Guru mencatat jawapan murid dalam powerpoint.
| ||||||
Langkah 4
(20 minit)
Penutup
(5 minit)
|
Tatabahasa :
Ayat Tanya
1. Apakah
2. Berapakah
3. Bagaimanakah
4. Mengapakah
5. Di manakah
Nyanyian lagu
“Jambatan Tamparuli”
|
2.Murid diminta mengenal pasti dan menyebut kata tanya berdasarkan kad kata tanya yang diterima.
Pemulihan :
(bil. Murid: 6 orang daripada 30 orang murid.
1. Murid dibimbing membaca ayat tanya berdasarkan powerpoint ayat yang disediakan.
2. Murid dibimbing menyebut ayat tanya yang terdapat dalam powerpoint ayat yang disediakan.
3. Murid diminta mengisi semula kata tanya di dalam lembaran kerja yang diedarkan.
Pengayaan (bilangan murid 24 orang daripada 30 orang)
1. Murid diminta menulis perkataan berdasarkan gambar pada petikan yang diberikan.
i) kapal terbang
ii) hotel
iii) Kampung Budaya Sarawak
iv) Muzium Kucing
2. Murid menyalin semula ayat- ayat yang lengkap dalam bentuk perenggan.
1.Murid menyanyikan lagu “ Jambatan Tamparuli dengan mengikut lirik lagu dengan iringan muzik.
|
Teknik :
Perbincangan kumpulan.
KB :
Menjana idea, menghubungkaitkan, mentafsir.
Konstruktivisme :
BCB :
Memproses maklumat dan melaporkan maklumat.
BBM : Laptop,
Lembaran kerja:
i) Pemulihan
ii) Pengayaan
BBM:senikata lagu
CD lagu Tahun 3
KP : Kecerdasan muzik, visual-ruang
|
No comments:
Post a Comment